Dr. Susanne Koch

 

 

Forschungsfelder

  • Wissenschaftssoziologie / Science and Technology Studies (STS) 
  • Umweltsoziologie

Forschungsthemen

  • Gender- und geographiebezogene Ungleichheiten und deren epistemische Effekte im Feld der Forstwissenschaften 
  • Bedeutung von Wissensdiversität für gesellschaftliche Transformation und nachhaltige Entwicklung 

Forschungsnetzwerke

Beruflicher Werdegang

Aktuell Gastwissenschaftlerin am Lehrstuhl für Wald- und Umweltpolitik der Technischen Universität München sowie des Centre for Science and Technology Studies (CWTS), Leiden University
Seit 2021 Research Fellow des CREST und des DSI-NRF Centre of Excellence in STI Policy, Universität Stellenbosch
Seit 2020 Affiliate des Global Research Programme on Inequality (GRIP), Universität Bergen und Internationaler Wissenschaftsrat (ISC)
2017–2019 Research Associate des Centre for Research on Evaluation, Science and Technology, Universität Stellenbosch
2016–2021 Wissenschaftliche Assistentin am Lehrstuhl für Wald- und Umweltpolitik der Technischen Universität München
2013–2015 Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Fakultät für Soziologie der Universität Bielefeld
2011–2012 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Wissenschafts- und Technikforschung der Universität Bielefeld
2009–2010 Freie Mitarbeiterin der Deutschen Welle, DW-TV, Berlin
2004–2009 Redaktionelle Praktika, u.a. beim Süddeutsche Zeitung Magazin, Bayerischen Rundfunk (beides München) und Choice 102.3 FM (Accra/Ghana)

Ausbildung 

2015 Promotion (Dr. phil.) an der Universität Bielefeld
2011–2015 Doktorandin an der Bielefeld Graduate School in History and Sociology, Universität Bielefeld
2005–2010 Studium der Journalistik und Sozialwissenschaft an der Technischen Universität Dortmund
2007–2008

Volontariat bei der Deutschen Welle, Bonn und Berlin

 

Publikationen

Publikationen auf mediaTUM

2021 Conferences as constitutive spaces of scientific fields. Blog post on Conference Inference: Blogging the World of Conferences. 26. July 2021.
2021 mit Elena Matviichuk: Patterns of inequality in global forest science conferences: An analysis of actors involved in IUFRO World Congresses with a focus on gender and geography. Forest Policy and Economics (129), https://doi.org/10.1016/j.forpol.2021.102510
2021 Contextualising epistemic injustice in aid: on colliding interests, colonialism and counter-movements. Social Epistemology Review and Reply Collective 10 (2), pp. 14-21. https://wp.me/p1Bfg0-5FQ   
2020 Epistemische Ungleichheit unter „Entwicklungsexpert*innen“: eine empirische Analyse unter Einbeziehung philosophischer, dekolonialer und postkolonialer Perspektiven. polylog. Zeitschrift für interkulturelles Philosophieren (44)
2020 Responsible research, inequality in science and epistemic injustice: an attempt to open up thinking about inclusiveness in the context of RI/RRI. Journal of Responsible Innovation 7 (3), pp. 672-679. https://doi.org/10.1080/23299460.2020.1780094
2020 "The local consultant will not be credible": How epistemic injustice is experienced and practised in development aid. Social Epistemology - A Journal of Knowledge, Culture and Policy 34 (5), pp. 478-489. https://doi.org/10.1080/02691728.2020.1737749
2020 On (not) feeling virtual vibes: an academic mother's EASST/4S online conference experience. EASST Review 39 (2). 
2020 Of Hopes and Struggles: How Young African Scientists Experience Working Conditions in Academia (A Review of The Next Generation of Scientists in Africa). Backchannels (18.05.2020). 
2018 Identifying enabling factors of science-policy interaction in a developing country context: A case study of South Africa's environment sector. Forest Policy and Economics (91). pp. 36-45, doi.org/10.1016/j.forpol.2017.07.007
2017 International influence on forest governance in Tanzania: Analysing the role of aid experts in the REDD+ process. Forest Policy and Economics (83), S. 181-190. http://dx.doi.org/10.1016/j.forpol.2016.09.018
2016 mit Jens Friis Lund und Mathew Bukhi Mabele: Norway's Tanzania REDD+ adventure. Another forestry experiment gone awry. Development Today 12-13, S. 14-15.
2016 mit Peter Weingart: The Delusion of Knowledge Transfer: The Impact of Foreign Aid Experts on Policy-making in South Africa and Tanzania. Cape Town: African Minds.
2015

„The Impact of Foreign Experts on Policymaking in Young Democracies – A Comparative Analysis of South Africa and Tanzania” - Dissertation. Universität Bielefeld, 2015.

2009

mit A. Leichner: „Virtuelle Vergemeinschaftung Jugendlicher. Ein Literaturbericht zur Szenenforschung der Projektgruppe 'Jugendszenen im Internet' “ - In: Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 4 (2009), S. 513–524

 Konferenzbeiträge und eingeladene Vorträge

2021 Tackling inequalities on stage and backstage of science conferences. Key note talk - ISC workshop: Inclusive and accessible science communication, International Science Council (virtual)
2021 Wald in der Dauerkrise und die Rolle der Forstwissenschaften in deren (Nicht-) Bewältigung. Gemeinsamer Kongress der Deutschen Gesellschaft für Soziologie (DGS) und der Österreichischen Gesellschaft für Soziologie (ÖGS), Universität Wien (virtuell)
2021 (Wie) lassen sich virtuelle Konferenzen beobachten? Einblicke und Fragen aus einer explorativen ethnografischen Studie zu (Be-)Wertungspraktiken in der Waldforschung. Workshop Digitale qualitative Forschung – grundsätzliche Ansätze und aktuelle Herausforderungen unter Pandemie-Bedingungen. LMU (virtuell)
2021 with E. Matviichuk: Gender- and geography-related inequalities in global forest science conferences: an actor-centred analysis of IUFRO World Congresses. International Forest Policy Meeting 3, Freiburg University (virtuell)
2020 Inequality in Science as Subject of Scholarly Debate: A Multi-disciplinary Research Synthesis. EASST/4S joint conference 'Locating and Timing Matters: Significance and Agency of STS in an Emerging World", virPrague
2019 The 2030 Agenda for Sustainable Development: a lever for transforming the social and epistemic fabrics of science? Workshop "The Eco-Social Paradigm, the SDGs and Universities", University of Pretoria, Pretoria
2019 (How) does 'responsible research' relate to 'epistemic justice'? An attempt to open up thinking about inclusiveness in science by linking disconnected discourses. Summer School 'Responsible Innovation Cultures', Munich Center for Technology in Society, Munich
2019 The perpetuation of epistemic inequality by development cooperation. National SDG Conference 2019, University of Bergen, Bergen
2017 "The calamitous coupling of science and politics" - Alumni Symposium: Science Policy Interfaces, Research Academy Leipzig, Universität Leipzig, Leipzig
2016 "Integrating science into environmental policymaking: insights from South Africa" - IUFRO International and Multi-disciplinary Scientific Conference: Forest-related policy and governance: Analyses in the environmental social sciences, Bogor Agricultural University, Bogor
2016 "Preventing 'Partnership', Perpetuating Dependence: The Detrimental Effects of Knowledge Hierarchies on International Cooperation" - DSA 2016 Conference: Politics in Development, University of Oxford, Oxford
2016 „External Experts' Influence on Forest Governance in Tanzania” - 1st International Forest Policy Meeting, Universität Göttingen, Hann. Münden
2014 „Undermining Democracy? The Impact of Expert Advice on Policy Processes and Governance in Aid Receiving Countries” - 12th Development Dialogue 2014: Rethinking Democracy, International Institute of Social Studies, Erasmus University Rotterdam, Den Haag
2014 „Shaping the Fabrics of the State: The Impact of External Experts on Policy Processes and Governance in Young African Democracies” - ASAUK (African Studies Association of the UK) Conference 2014, University of Sussex, Brighton
2013 „The Impact of Foreign Experts on Developing Democracies” - Workshop, Stellenbosch Institute for Advanced Studies (STIAS), University of Stellenbosch, Stellenbosch

Lehre in der Zeit als wissenschaftliche Assistentin (2016-2021):

  • International Environmental Policy
  • Aktuelle Fragen der internationalen Wald- und Umweltpolitik
  • Qualitative social science methodology for BA/MA thesis writing students